Kultura

Narodowe Centrum Kultury zaprezentowało nową odsłonę kampanii społecznej „Pamiętam. Katyń 1940”

Dodano 6 kwietnia 2018
NCK

 

Agnieszka Olek/Śniadanie prasowe 5.04.2018 r. 
FOTO: Agnieszka Olek/Śniadanie prasowe 5.04.2018 r.

W czwartek 5 kwietnia 2018 roku w Kordegardzie, galerii Narodowego Centrum Kultury w Warszawie odbyło się śniadanie prasowe poświęcone nowej odsłonie kampanii społecznej "Pamiętam. Katyń 1940", premierze serialu "Sztafeta" oraz prezentacji raportu z badania "Pamięć o zbrodni katyńskiej" przeprowadzonego przez NCK.

„NCK realizuje kampanię społeczno-edukacyjną „Pamiętam. Katyń 1940”. Jest to akcja, która pojawia się na Facebooku i w innych mediach. Elementami kampanii są: Guzik Katyński, czyli replika, którą wpinamy jako przypinkę, pamiętając o oficerach pomordowanych w Katyniu, seria wydawnicza Biblioteka Katyńska, a także dzisiejsze wydarzenie, czyli film „Sztafeta” zrealizowany przez Narodowe Centrum Kultury. „Ludzie żyją, kiedy o nich pamiętamy. Narodowe Centrum Kultury pamięta” - powiedział na premierze dyrektor Narodowego Centrum Kultury, dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. UKSW.

 

„Sztafeta” opowiada historię Kacpra Ciesielskiego, studenta historii i pracownika Muzeum Katyńskiego, który prowadzi swoiste dochodzenie - podróż śladami zamordowanego w Katyniu pradziadka Czesława Ciesielskiego, przedwojennego urzędnika i oficera rezerwy.

 

Kacper odkrywa tajemnice historii Polski przez pryzmat historii swojej rodziny. Stare klisze, zaginiony list napisany przed śmiercią pradziadka, czy fajka z inicjałami wykopana z dołów śmierci to swoiste dowody zbrodni, które prowadzą naszego bohatera do odkrycia rodzinnej tajemnicy. Wszystkie postacie w filmie są autentyczne i grają same siebie.

 

NCK wyemituje cały pięcioodcinkowy serial wyłącznie w internecie, na stronie www.facebook.com/GuzikKatynski. Premiery kolejnych odcinków: 5, 9, 10, 11 i 13 kwietnia 2018 roku. Film opatrzony będzie napisami polskimi i angielskimi.

 

NCK zaprezentowało wybrane wyniki badania „Pamięć o Zbrodni Katyńskiej w Polsce”, przeprowadzonego przez Dział Badań i Analiz NCK. Wyniki wskazują, że wśród młodych Polaków wciąż potrzebna jest edukacja na temat Zbrodni Katyńskiej. Pełen raport: www.nck.pl/badania/projekty-badawcze.

 

Guzik Katyński

 

Stałym elementem kampanii jest Guzik Katyński - promowany przez NCK symbol Zbrodni Katyńskiej - replika przedwojennego polskiego guzika mundurowego. Aby otrzymać guzik, wystarczy wejść na facebook.com/GuzikKatynski i wziąć udział w konkursie.

 

www.pamietamkatyn1940.pl.

ajax loader