Kogo najchętniej zatrudniają firmy oferujące pracę w marketingu?

Znalezienie pracy w branży marketingowej to cel wielu osób – nie tylko studentów i absolwentów, ale również kandydatów, którzy już rozpoczęli karierę w innych sektorach. Na co zwracają uwagę pracodawcy i jakie kompetencje są kluczowe? Oto najważniejsze kwestie.

Nowoczesny rynek potrzebuje oczywiście specjalistów zajmujących się efektywną promocją produktów i usług. To natomiast przekłada się bezpośrednio na wysokie zapotrzebowanie na specjalistów marketingu w zasadniczo każdym sektorze. Z tego powodu to wciąż chętnie wybierana ścieżka kariery. Jednocześnie z perspektywy wielu początkujących osób sporym problemem jest zwłaszcza znalezienie pierwszego zatrudnienia. W tym artykule dowiesz się, jakie wpisy CV zwiększą Twoją atrakcyjność w oczach potencjalnych pracodawców, nawet jeśli nie posiadasz większego doświadczenia.

Rosnące zapotrzebowanie na marketingowców

Choć pandemia COVID-19 dotknęła wiele gałęzi gospodarki, niektóre z nich nie tylko znakomicie poradziły sobie w jej okresie, ale na dodatek mogły pochwalić się rekordowymi wzrostami. Jednym z bezdyskusyjnych wygranych jest zwłaszcza rynek e-commerce: Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2021” przygotowanego przez firmę badawczą Gemius, aż 77% polskich internautów robi obecnie zakupy online. Jedna trzecia z nas zamawia przy tym więcej niż przed pandemią. Co ważne: z handlu w Internecie korzystają również zupełnie nowi użytkownicy, w tym seniorzy.

Według szacunków ekspertów potencjał wzrostu branży e-commerce wciąż jest olbrzymi. Rynek ma rozwijać się przez najbliższe lata w dwucyfrowym tempie. To z kolei przekłada się na znakomite perspektywy zarówno tej branży, jak i wielu usług wspierających sprzedaż w Internecie. Jedną z najważniejszych z nich jest digital marketing, skupiający się na promocji towarów i usług w kanałach cyfrowych.

Ile zarabiają specjaliści? Najnowsze dane

Tak duże zapotrzebowanie przekłada się oczywiście na dostępne oferty pracy. Specjaliści marketingu są poszukiwani przez wiele bardzo różnorodnych firm. Bez wątpienia jednym z czynników, który przemawia za podjęciem zatrudnienia, mogą być zarobki. Jak wynika z opracowanego przez Manpower raportu „Raport trendów 2022. Wynagrodzenia i rynek pracy”, zmieniając zatrudnienie specjaliści tego obszaru mogą liczyć nawet na podwyżkę w wysokości 10-20%. Najwyższe wynagrodzenie oferuje się osobom posiadającym kompleksowe cyfrowe kompetencje, w tym managerom i specjalistom e-commerce oraz digital marketingu. Przykładowo:

  • Digital manager może liczyć na wynagrodzenie od 12 do 20 tysięcy złotych brutto,
  • Specjalista ds. digital marketingu zarobi od 7 do 12 tysięcy złotych brutto,
  • Zarobki specjalisty SEO zamykają się w widełkach 6500-11000 zł,
  • Performance Marketing Manager może liczyć nawet na 18 000 zł pensji brutto,
  • Content Manager zarobi od 9 do 15 tysięcy złotych brutto,
  • Copywriter otrzyma pomiędzy 6500 a 10000 zł brutto.

Gdzie szukać pracy? Pozostań online

Jak widać, na najlepsze warunki można liczyć w przypadku posiadania solidnych kompetencji cyfrowych. Bez wątpienia przydadzą się również podczas poszukiwań zatrudnienia, ponieważ zasadniczo wszystkie rekrutacje na tym wymagającym rynku mają miejsce online. Bardzo często firmy decydują się również na prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych w Internecie. Tutaj znajdziesz najnowsze oferty pracy w marketingu. Szybko ustalisz więc, jakie firmy poszukują obecnie marketingowców oraz jakie kompetencje są wymagane w przypadku konkretnych stanowisk. Zawsze możesz również ustawić alert, dzięki któremu otrzymasz powiadomienie o pojawieniu się interesującej Cię oferty w przyszłości.

Jakie kompetencje są poszukiwane na rynku?

Bez wątpienia podstawą współczesnego rynku jest digital marketing, który skupia w sobie wiele procesów niezbędnych do skutecznej promocji w Internecie. Oczywiście przekrój uwzględnianych w nich dziedzin, a co za tym idzie również kompetencji, jest bardzo szeroki. O tym, które z nich będą kluczowe, decyduje przede wszystkim konkretne stanowisko. Przyjrzyjmy się kilku najczęściej wybieranym na dzisiejszym rynku kierunkom rozwoju.

Social Media Specialist

W swojej pracy skupia się przede wszystkim na promocji w mediach społecznościowych. Wymagania różnych firm mogą obejmować jednak zróżnicowane platformy. Coraz częściej obok znajomości Facebooka czy Instagrama pracodawcy oczekują również umiejętności przygotowywania materiałów na TikToku czy portalu LinkedIn. Aby otrzymać zatrudnienie, warto przygotować portfolio własnych treści. Z pewnością cenną umiejętnością będzie również promocja postów.

Copywriter i content specialist

w tym zawodzie podstawą jest przygotowywanie różnego typu treści – od krótkich sloganów reklamowych po długie artykuły. Bardzo często punktem wyjścia jest więc lekkie pióro. To jednak nie wszystko. O znalezienie pracy będzie zdecydowanie prościej, jeżeli udowodnisz pracodawcy, że umiesz również optymalizować teksty pod kątem SEO. Często atrakcyjne portfolio tekstów i projektów jest przy tym lepszym argumentem niż samo CV. Popracuj nad tym dokumentem.

Większy zakres obowiązków będzie miał natomiast content specialist lub content manager. Poza tworzeniem tekstów i koordynowaniem pracy copywriterów zajmuje się również przygotowywaniem content planów i opracowywaniem strategii komunikacji.

Specjalista SEO

Zajmowanie wysokich pozycji w Google wymaga wielu różnych kompetencji – od czysto technicznych i analitycznych po te związane z zarządzaniem treścią. Z pewnością przyda się więc znajomość HTML i CSS. Poza tym musisz dobrze odnajdywać się w środowisku narzędzi Google, takich jak Google Analytics i Google Tag Manager. Przekrój niezbędnych narzędzi jest jednak zdecydowanie szerszy. Ich znajomość jest przy tym solidnym argumentem podczas negocjacji z rekruterem.

Performance marketing specialist

Sporych umiejętności wymaga również projektowanie i realizacja kampanii reklamowych w różnych kanałach. Różnić mogą się również oczekiwania poszczególnych firm, warto więc dobrze zapoznać się z informacjami widniejącymi w ogłoszeniu. Najczęściej poszukuje się specjalistów posiadających doświadczenie w Google Ads i FB Ads. Poza tym dodatkowym atutem będą rozbudowane zdolności analityczne oraz umiejętność współpracy z zespołem.