Wraz ze wzrostem dostępności nowych technologii, w ostanim dziesięcioleciu bankowość w Polsce przeszła dużą przemianię.Coraz więcej operacji finansowych możemy wykonać za pośrednictwem Internetu, bez odwiedzania lokalnych placówek bankowych w związku z tym wielu seniorów czuje się niepewnie w kontakcie z nowoczesną bankowością. Jak rozpoznać rzetelny bank? Jak wybrać najlepsze konto bankowe dla osoby starszej? Na wszystkie pytania nurtujące seniorów odpowiada Bartłomiej Gryglewicz – ekspert eurobanku.
Aktywni 55+: Decyzja o wyborze banku i jego produktów może być bardzo skomplikowana, szczególnie dla seniora. Jak odnaleźć się w labiryncie finansowym i podjąć właściwą decyzję?
Ekspert eurobanku:
Przede wszystkim warto podkreślić, że nowoczesna bankowość powstała po to by ułatwić ludziom codzienne funkcjonowanie, zapewniając przy tym maksymalne bezpieczeństwo. Klient ma nie tylko stały dostęp do zgromadzonych środków, ale może nimi swobodnie zarządzać. Oprócz tego banki oferują również inne, ciekawe rozwiązania np. automatyczne powiadomienia o wpływach na konto, pakiety ubezpieczeń umożliwiające skorzystanie z opieki medycznej lub też z usług takich specjalistów, jak hydraulik, ślusarz lekarz. Nowoczesnej bankowości nie trzeba się bać. Z naszych doświadczeń wynika, że przybywa nam coraz więcej klientów, który ukończyli już 60. rok życia. Doceniają oni łatwość i wygodę korzystania z konta, a wszelkie ich wątpliwości z przyjemnością rozwiązują nasi Doradcy bankowi.
Aktywni 55+: Rola konsultanta jest więc bardzo ważna. Jak uchronić się przed nieuczciwymi doradcami, którym zależy przede wszystkim na sprzedaży kolejnych produktów seniorowi i otrzymaniu wyższej prowizji?
Ekspert eurobanku:
Na początku warto podpytać znajomych oraz członków rodziny, z usług jakiej instytucji korzystają i czy są z niej zadowoleni. Ważna jest również dostępność placówek bankowych w najbliższej okolicy czy też w centrach handlowych, otwartych 7 dni w tygodniu. Dzięki temu, zawsze gdy będziemy potrzebowali porady, nasz bank będzie w zasięgu ręki. Otwarcie konta bankowego powinno być zarówno dla banku, jak i klienta początkiem długofalowej relacji, która wymaga pełnego zaangażowania, szczególnie ze strony instytucji. Wysoka jakość obsługi powinna być standardem dla banku, dlatego warto zwracać na to uwagę.
Aktywni 55+: Z jakich powodów warto założyć konto indywidualne?
Ekspert eurobanku:
Z pewnością można wymienić ich wiele. We współczesnym świecie trudno funkcjonować bez konta osobistego. To na nie przelewane jest wynagrodzenie, a w przypadku seniorów emerytura. Dzięki temu, osoby starsze nie muszą nosić przy sobie gotówki czy przechowywać jej w domu, a pieniądze nie są narażone na kradzież. Konto może posłużyć również do wygodnego regulowania comiesięcznych płatności za mieszkanie, prąd czy gaz. Możemy zlecić te operacje bankowi lub wykonać je samodzielnie za pośrednictwem telefonu lub Internetu. Ponadto do danego konta klient może otrzymać kartę debetową, która umożliwia wygodne płacenie za zakupy w praktycznie każdym sklepie. Kartę bankową można także wykorzystać do robienia codziennych zakupów przez Internet, dzięki czemu seniorzy unikną konieczności chodzenia po sklepach i noszenia ciężkich toreb, a niektóre banki dają możliwość zarabiania na transakcjach bezgotówkowych, dzięki programom zwrotu części wydanych pieniędzy.
Aktywni 55+: Do czego jeszcze może służyć konto osobiste, oprócz standardowego przechowywania pieniędzy?
Ekspert eurobanku:
Wspomniałem już o bardzo wygodnych „stałych zleceniach” i karcie debetowej. Poza tym klienci niektórych banków mogą bezpłatnie wypłacać pieniądze ze wszystkich bankomatów na terenie całej Polski. Wykonywane transakcje mogą być potwierdzane powiadomieniem na telefon komórkowy, dla pełnej kontroli nad swoimi pieniędzmi. Konto, na które co miesiąc wpływa wynagrodzenie, pozwala również uzyskać dostęp do najatrakcyjniejszych ofert kredytów. Niektóre banki swoim klientom umożliwiają, w ramach posiadanego konta, korzystanie z programów lojalnościowych, dzięki którym można zarabiać, wykonując transakcje kartą płatniczą. Dodatkowym benefi tem dla klientów mogą być pakiety ubezpieczeń umożliwiające interwencję takich specjalistów, jak np. hydraulik, elektryk czy ślusarz, naprawę sprzętu RTV-AGD albo umówienie wizyty lekarskiej czy transportu medycznego.
Aktywni 55+: Jakie pytania na pewno powinniśmy zadać, zakładając konto w banku?
Ekspert eurobanku:
Koniecznie zapytajmy ile wynosi miesięczny koszt prowadzenia konta. Niektóre banki, przy regularnych wpływach oferują darmowe konta i bezpłatne przelewy. W umowie zwróćmy uwagę też na kartę debetową i koszt jej użytkowania, a także możliwość dostępu do fi nansów przez telefon i Internet. Zapytajmy też o dodatkowe usługi, dołączone do konta i lokalizację najbliższych bankomatów w okolicy naszego miejsca zamieszkania oraz o możliwość bezpłatnych wypłat z bankomatów w Polsce.
Aktywni 55+: A co z kontem online? Czy senior będzie umiał je obsługiwać?
Ekspert eurobanku:
Wiele zależy od samego seniora oraz jego chęci do nauki. Jeśli osoba starsza obsługuje komputer, na pewno poradzi sobie z prowadzeniem konta online. Nie ma oczywiście obowiązku korzystania z bankowości internetowej, jeśli senior sobie tego życzy i woli bankowość tradycyjną.
Aktywni 55+: Skoro bankowość elektroniczna jest tak prosta w obsłudze, dlaczego tak niewielu seniorów z niej korzysta?
Ekspert eurobanku:
Nasze dane pokazują, że seniorzy powoli przekonują się do elektronicznej bankowości, wykazują się również coraz większą biegłością w obsłudze komputera i Internetu. Senior online powoli staje się codziennością, tak jak nowoczesna bankowość. Konto bankowe pozwala na większą kontrolę fi nansów i uniezależnia seniorów od takich instytucji jak np. poczta, gdzie do tej pory musieli stać w długich kolejkach by odebrać emeryturę ub opłacić rachunki. Oczywiście wielu seniorów ceni sobie możliwość pójścia do banku, spotkania znajomego Doradcy i porozmawiania przez chwilę. To dla nas bardzo ważny element budowania relacji.