Tytuł wystawy ‘Taki Pejzaż” jest zaczerpnięty z wiersza Andrzeja Szmidta, który później wyśpiewała Ewa Demarczyk.
Tak autor prac, Wilhelm Sasnal wyjaśnia, dlaczego wybrany został taki tytuł do jego wystawy prac w Muzeum Polin:
to pejzaż, ja przynajmniej tak go sobie wizualizuję, który jest adekwatny do historii Polski powojennej, do tego jak wyglądał świat po największych w historii współczesnej turbulencjach
Wilhelm Sasnal
Wiersz „Taki pejzaż” Andrzeja Szmidta w wykonaniu Ewy Demarczyk (1967)
Pierwszy taki pejzaż
Ekspozycja prac Wilhelma Sasnala jest ważnym wydarzeniem z dziedziny sztuki współczesnej – zarówno w kontekście polskim, jak i światowym. Wystawa w Muzeum POLIN jest pierwszą indywidualną prezentacją jego twórczości w polskim muzeum. Obejmuje prace powstałe w ciągu minionych 20 lat udostępnione przez artystę, a także z kolekcji polskich (w tym Muzeum POLIN) i zagranicznych, często pokazywane po raz pierwszy.
Inspiracją do powstania obrazów i rysunków pokazanych na wstawie jest przeczytany komiks ‘Maus’ Artura Spiegelmana, nagrodzona Pullizerem powieść graficzna opowiadający o relacji autora z ojcem Władkiem Spiegelamnem, polskim Żydem i byłem więźniem obozu w Auschwitz oraz obejrzany dokument Claude’a Lanzmanna ‘Shoah’.
Dla Sasnala polski pejzaż staje się krajobrazem, w którym czegoś brakuje, coś nie jest w nim powiedziane do końca. To pejzaż prowokujący różne skojarzenia.
Wilhelm Sasnal: oprowadzanie autorskie po wystawie „Taki Pejzaż” – tłumaczenie na PJM | Muzeum POLIN
Wilhelm Sasnal – co jest tajemnicą jego sukcesu?
Inspirują go przekazy wizualne zaczerpnięte z różnych źródeł i kontekstów, w tym środków masowego przekazu – telewizji, internetu, prasy, a także prace plastyczne innych, ważnych dla niego artystów oraz fotografia.
Jego sztuka mówi o życiu codziennym, o przemianach społecznych, o dorastaniu w czasach przejścia – z socjalizmu do kapitalizmu, o polityce upamiętniania i rozliczania przeszłości. Malarz opowiada, jak jego pokolenie zmaga się z rzeczywistością, w której konfrontujemy się także z ciągłym trwaniem wojennej i powojennej historii. Sasnal od kilkunastu lat kręci również filmy, zarówno pełno- jak i krótkometrażowe. Ich współautorką jest Anka Sasnal, żona artysty.
Kim jest Wilhelm Sasnal?
Jego prace od lat cieszą się międzynarodowym uznaniem i znajdują się w najważniejszych kolekcjach na świecie m.in. w Museum of Modern Art i w Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, a także w Tate Modern i Saatchi Gallery w Londynie, Centre Pompidou w Paryżu, Sprengel Museum w Hanowerze, Fondation Beyeler w Riehen, Van Abbemuseum w Eindhoven i Stedelijk Museum w Amsterdamie.
Artysta brał udział w wielu zagranicznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in.: w Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Camden Arts Centre w Londynie, Stedelijk Museum w Amsterdamie czy Kunsthalle Basel w Bazylei, w Kunsthalle Zürich, Camden Arts Centre i Whitechapel Gallery w Londynie, K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen w Dusseldorfie, Haus der Kunst w Monachium.
Jest także kawalerem Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski za „wybitne zasługi dla polskiej kultury, za osiągnięcia w pracy artystycznej i twórczej oraz działalności społecznej”.
W 2007 roku Wilhelm Sasnal znalazł się na I miejscu w rankingu najwybitniejszych artystów młodego pokolenia wiodącego europejskiego magazynu sztuki ‘Flash Art’. Rok wcześniej, w roku 2006 otrzymał nagrodę imienia Vincenta van Gogha – prestiżowe międzynarodowe wyróżnienie, przyznawane co dwa lata europejskiemu artyście, który w ocenie jury będzie miał znaczący i trwały wpływ na sztukę współczesną.
Praktyczne info:
Termin: 17 czerwca 2021 – 10 stycznia 2022
Miejsce: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, ul. M. Anielewicza 6, Warszawa
Ceny biletów:
- bilet normalny: 20 zł
- bilet ulgowy: 15 zł
- muzeum za złotówkę
(dla dzieci (7-16 lat) i młodzieży (16-26 lat) uczącej się w polskich placówkach dydaktycznych): 1 zł
Godziny otwarcia:
poniedziałek-piątek i niedziela 10:00-18:00
wtorek zamknięte
sobota 10:00-20:00
Wilhelm Sasnal (29 grudnia 1972)
Jest autorem dwóch murali: pamięci Jacka Kuronia przy ul. Złotej 58 w Warszawie, który namalował w 2020 r. oraz ‘Mur Sztuki’ w Ogrodzie Różanym w Muzeum Powstania Warszawskiego z 2007 r. W 2008 r. jego „Palące dziewczyny” zostały wylicytowane za 465 tys. dolarów w domu aukcyjnym Philips de Pury w Londynie
Jego malarstwo jest uznawane za głos pokolenia lat 70., dorastającego w okresie transformacji systemu politycznego. Bywa społecznie zaangażowane, krytykuje przejawy kultury masowej za pomocą pastiszu jej sposobów obrazowania. Jednym z głównych motywów twórczości jest codzienne przenikanie się sfery prywatnej i publicznej.
Tworzy portrety oraz pejzaże, często odnosi się do historycznych postaci i wydarzeń. Istotnym źródłem inspiracji oraz motywem jest muzyka – artysta tworzy krótkometrażowe filmy inspirowane piosenkami swoich ulubionych zespołów punkowych.
Fascynują go również komiksy: w 2001 wydał książkę: ‘Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001’, w której ukazał sceny z życia jego najbliższego otoczenia, ilustrował tygodnik ‘Przekrój’ oraz tworzył czarno-białe obrazy wyobrażające tła ze słynnego komiksu ‘Maus’ Arta Spiegelemana.
Oprócz malarstwa tworzy filmy, używając kamery 8 mm: teledyski, symulacje wypadków i pożary, ostatni lot Concorde’a czy sceny z życia ulicy: Paryża i Brazylii.