Oto najlepsze makijażowe eco marki, dostępne także w Polsce. Uwielbiają je zarówno makijażyści, jak i gwiazdy ekranu na całym świecie.
Ekologiczne kwestie, czyli dbałość o zdrowie, ochrona środowiska naturalnego oraz składniki naturalne to dla połowy dorosłych Polaków ważne kwestie, mające wpływ na wybór kosmetyku.
Jednak, kiedy mówimy o ekologicznym makijażu, to okazuje się, że nie ma jasno określonych standardów, które pomagałyby nam w wyborze kosmetyków kolorowych. Jedyne czym możemy się kierować to podana przez producentów ilość substancji naturalnych, składników organicznych zawartych w pudrze, fluidzie czy szmince, to czy składniki nie pochodzą i nie są testowane na zwierzętach oraz czy opakowanie jest wyprodukowane zgodnie z poszanowaniem dla środowiska.
Pewnym drogowskazem, czy podpowiedzią, są działania perfumerii, które tworzą specjalnie oznakowane działy. Takie oznaczenia zdecydowała się od października wprowadzić Sephora w swoich sklepach tradycyjnych i online. Są to 4 zielone etykiety: ‘Good for’: You, Better Planet, Vegan, czyli ‘dobrych dla ciebie”, ‘dobrych dla planety’, ‘dobrych dla wegan’ oraz ‘Good for Recycling’, czyli recykling w perfumerii, które pojawiły się od października w Sephorze.
Jeśli chodzi o produkty cruelty-free (nie testowane na zwierzętach), tutaj mamy już oznaczenie, więc szukajmy znaku Leaping Bunny.
Oznacza on, że nie tylko końcowy kosmetyk nie jest testowany na zwierzętach, ale również żaden składnik, formuła lub produkt pochodzący od dostawcy zewnętrznego nie jest testowany na zwierzętach.
A co z opakowaniem? Według badania przeprowadzonego przez Sephora Polska dla 45 procent dorosłych Polaków ważne są opakowania podlegające recyklingowi, a dla 48 procent to, aby sposób ich produkcji był przyjazny dla środowiska.
Jak można zaobserwować coraz więcej marek kosmetycznych stosuje materiały pochodzące z recyklingu lub całkowicie rezygnuje z plastiku, zamiast tego używając szkło, aluminium, bambus, a nawet papier. Kolejnym trendem jest rezygnacja marek z wielowarstwowych opakowań kosmetyków. Zasada ‘im mniej, tym lepiej’ zaczyna dominować.
Kupowanie produktów wielokrotnego użytku to kolejny sposób na ograniczenie ilości odpadów, zwłaszcza jeśli znalazłyśmy kosmetyk, który chcemy używać wielokrotnie lub stale. Takie rozwiązanie proponuje Sephora w swoich perfumeriach.
– Klienci mogą zwracać do recyklingu puste opakowania po kosmetykach kupionych w naszych perfumeriach stacjonarnych – dodaje Sergiusz Osmański, makijażysta i dyrektor kreatywny Sephora Polska.
Kosmetyki, których będziesz używać i z których będziesz zadowolona
Zanim wyrzucimy wszystkie swoje stare kosmetyki do makijażu, wielu makijażystów radzi, aby zastanowić się dwa razy.
– Działać zgodnie z zasadami poszanowania dla środowiska nie oznacza, że musisz kupować tylko ekologiczne kosmetyki, ale że zużywasz to, co kupujesz – podpowiada Sergiusz Osmański.
Jego zdaniem łatwiej jest przejść na zrównoważone kosmetyki stopniowo i znaleźć takie, które naprawdę będziemy używać i kochać. Możemy cieszyć się, gdy znajdziemy w sklepie internetowym tusz do rzęs o zerowej zawartości odpadów, ale jeśli nie spodoba się on nam lub stwierdzimy, że nie spełnia wymagań podczas używania go, po prostu będzie kolejnym niepotrzebnym kosmetykiem, który tylko zapełni kosmetyczkę.
– Duża liczba ekologicznych kosmetyków do makijażu, których nie używamy, jest gorszym działaniem na rzecz środowiska niż pięć kosmetyków od marek, które są mniej ekologiczne – mówi Sergiusz Osmański, makijażysta.
Zauważa również, że ekologiczne kosmetyki często tracą ważność szybciej niż te, które zawierają więcej chemikaliów i konserwantów. Na podstawie daty ważności umieszczonej na opakowaniu, możemy ustawić w swoim telefonie przypomnienie, kiedy należy wyrzucić dany kosmetyk. Nie odkładajmy więc nowej szminki, w którą zainwestowałyśmy, tylko na specjalne okazje – używajmy jej, zanim jej termin ważności minie.
Pamiętajmy jednak, że wiele marek nadal uprawia greenwashing poprzez kolorystykę czy wygląd opakowań, jak np.: zielony kolor kartonowego opakowania, który wydaje się być z odzysku, a od wewnętrznej strony pokryty jest lakierem. Dlatego nie kupujmy kierując się emocjami, tylko sprawdzajmy i przyglądajmy się uważnie naszym wyborom.
Oto TOP 5 marek makijażowych, których działania proekologiczne bardzo nam się podobają:
# 1. Sephora Collection
To linia produktów CARE – all-in-one make up + pielęgnacja, gdzie ponad 90% jest składników naturalnych i bez składników odzwierzęcych. Już od ponad 12 lat w Sephora Collection zdecydowano się wyjść ponad obowiązujące międzynarodowe przepisy. Dlatego wdrożono listę ponad 1400 dodatkowych składników, które marka wykluczyła lub ograniczyła w swoich formułach. Ta lista stała się jedną z najbardziej rygorystycznych w branży. Jest aktualizowana na podstawie zaleceń ekspertów i najnowszych odkryć naukowych.
Opakowanie: rozwijane są w duchu zasady tzw. 4R: REDUCE, REUSE, RECYCLE, RETHINK. Marka stara się, by wszystkie jej nowe opakowania były lżejsze i zużywały jak najmniej plastiku. Wszelkie tworzywa sztuczne na bazie ropy naftowej zostaną wyeliminowane do 2025 r. Najwyższy priorytet zostanie nadany użyciu plastiku pochodzącego z recyklingu lub pozyskiwanego z roślin. Dla przykładu, już dziś serum do twarzy butelkowane jest w 100% z tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu, a opakowania produktów do pielęgnacji ust mają zmniejszoną ilość plastiku i aluminium. Zrezygnowano też z plastikowych osłonek stosowanych w opakowaniach masek w płachcie, aby zmniejszyć ilość plastiku o 20%. Pozwala to zaoszczędzić 32 tony CO2 rocznie!
Linia kosmetyków: podkład do cery, wegańska maskara, cienie do powiek w płynie, wodoodporna wegańska kredka do oczu.
Składniki: ponad 90% jest składników naturalnych i bez składników odzwierzęcych.
Kosmetyk gwiazda: podkład Care Natural Glow + 10hr Hydration Foundation.
#2. KVD Beauty
Po 12 latach działania Kat Von D sprzedała w 2020 r. swoją markę do Kendo i od tego momentu inicjały nie wskazują już na wokalistkę, ale są odniesieniem do: Kindness, Vegan Beauty + Discovery (Doing well).
Opakowanie: pudełka w 100% nadają się do recyklingu, wykonane są w 40% z materiałów pochodzących z recyklingu.
Linia kosmetyków: podkład, sypki puder, eyeliner w płynie, paleta do konturowania, cienie do powiek w sztyfcie, pomadka do ust, ołówek do brwi, maskara, paleta cieni, róż do policzków, podkład, baza pod cienie do powiek, baza pod maskarę, spray utrwalający makijaż, podkład w kamieniu, sztuczne rzęsy, pędzle, płynna szminka.
Składniki: nie testują gotowych produktów ani składników na zwierzętach, podobnie jak ich dostawcy i podwykonawcy. Nie sprzedają również swoich kosmetyków tam, gdzie testowanie na zwierzętach jest wymagane przez prawo.
Kosmetyk gwiazda: pomadka w płynie, Everlasting Liquid Lipstick Lolita.
#3 Milk Makeup
Od momentu powstania w 2014 roku, Milk Makeup stał się głównym graczem w kategorii wegańskiej i cruelty-free beauty. Dzięki innowacyjnym kosmetykom, które są tak ładne i zabawne w użyciu, jak skuteczne, łatwo zrozumieć, dlaczego tak wiele osób uwielbia tę markę. A skoro o tym mowa, makijażysta Quinn Murphy, który pracuje z takimi gwiazdami jak Kristen Bell (amerykańska aktorka i wokalistka polsko-szkockiego pochodzenia), Julianne Moore (amerykańska aktorka i producentka filmowa) i Karlie Kloss (amerykańska aktorka) zdradził, że jest to jedna z jego ulubionych marek kosmetyków naturalnych.
Filozofia marki opiera się na dwóch hasłach: #LiveYourLook oraz „Clean Beauty”. Pierwsze oznacza, że nie istnieją sztywne zasady w makijażu. Druga to, że są to kosmetyki wegańskie, cruelty-free i nie zawierają parabenów. Szkodliwe substancje zastępowane są przyjaznymi dla skóry naturalnymi składnikami, takimi jak ekstrakt z arbuza czy masło mango. „Clean, cool beauty” to połączenie makijażu i pielęgnacji.
Nazwa marki nie ma jednak nic wspólnego z mlekiem – nie stanowi ono również ich składu. Jest to nawiązanie do studia kreatywnego Milk działającego w Nowym Jorku i Los Angeles.
Opakowanie: Tam, gdzie to możliwe, wprowadzamy wkłady uzupełniające do wielokrotnego napełniania (zastosowano je w kultowym podkładzie Sunshine Skin Tint SPF 30), co pozwala zmniejszyć ilość odpadów z tworzyw sztucznych nawet o 66% przy zakupie wkładów.
Marka odchodzi od stosowania plastiku w opakowaniach na rzecz żywicy pokonsumenckiej. Widać to na przykładzie tubki i zakrętki błyszczyka Electric Glossy Lip Plumper, które zostały wykonane w 50% z żywicy pochodzącej z odzysku.
Rozważa zastosowanie mono-plastiku, aby ułatwić recykling. Oznacza to zastosowanie jednego rodzaju plastiku w całym produkcie, co pozwala na ich łączny recykling bez konieczności demontażu produktu.
Linia kosmetyków: róż w sztyfcie do ust, bronzer w sztyfcie, baza pod makijaż i pod cienie do powiek i pod tusz do rzęs, róż do policzków, puder, korektor, żel do brwi, wodoodporna maskara, basam do ust, pomadka do ust, błyszczyk, eyeliner.
Składniki: nie testują gotowych produktów ani składników na zwierzętach, podobnie jak ich dostawcy i podwykonawcy.
Kosmetyk gwiazda: baza pod makijaż Hydro Grip Primer, tusz do rzęs Kush Mascara i rozświetlające olejki Glow Oils.
#4 Fenty Beauty
W 2017 roku, Fenty Beauty Rhianny zmieniło sposób, w jaki przemysł kosmetyczny podchodzi do inkluzywności. Inkluzywna marka makijażu oferuje szeroką gamę kolorów podkładów, w tym kolor zaprojektowany z myślą o albinizmie.
Linia była tak przełomowa, że została uznana za jeden z 25 najlepszych wynalazków 2017 roku przez magazyn ‘Time’, a późniejsza popularność włączenia trudniej dostępnych odcieni dla kobiet w kolorze została nazwana Efektem Fenty.
Opakowanie: marka przestawia się na opakowania wielokrotnego użytku, co znacznie zmniejsza ilość odpadów plastikowych, a na każdym produkcie znajduje się instrukcja recyklingu.
Linia kosmetyków: podkład, rozświetlacz do cery i ciała, błyszczyk, bronzer, róż do policzków, puder, korektor, eyeliner, pomadka w sztyfcie i płynna, maskara, baza pod makijaż, baza pod cienie do powiek, kredka do brwi, bibułki matujące, pędzle i gąbki do makijażu.
Składniki: używa etycznie pozyskiwanych, naturalnych składników.
Kosmetyk gwiazda: podkład do twarzy, Pro Filt’r Soft Matte Lonwear Foundation.
#5 RMS Beauty
Założona przez makijażystkę Rose-Marie Swift w 2009 roku wybiera tylko czyste, wysokiej jakości, wolne od toksyn składniki. Megan Markle, księżna Sussex, amerykańska aktorka, członkini brytyjskiej rodziny królewskiej jako żona księcia Henryka ma wśród RMS Beauty swojego faworyta.
Opakowanie: wszystkie produkty kremowe RMS Beauty znajdują się w szklanych pojemnikach pochodzących z recyklingu, a pudełka wykonane są w 80% z włókien wtórnie przetworzonych i wyprodukowane przy użyciu 100% energii wiatrowej.
Linia kosmetyków: korektor, róż do policzków, sztyft do ust i policzków, fluid, rozświetlacz, cienie do powiek.
Składniki: wszystko, co zostało stworzone przez RMS Beauty jest niemodyfikowane genetycznie, nie zawiera soi, glutenu (z wyjątkiem tuszu do rzęs!) i jest wolne od okrucieństwa. RMS Beauty stosuje surowe, spożywcze, organiczne, dziko rosnące i naturalne składniki, które są tak bliskie ich naturalnemu stanowi, jak to tylko możliwe. Bez okrucieństwa, bez GMO, bez glutenu, bez parabenów, bez nano, bez siarczanów, bez ftalanów, bez talku.
Kosmetyk gwiazda: róż w kremie do ust i policzków Lip2Cheek, rozświetlacz Living Luminizer (ulubiony kosmetyk Megan Markle), cień do powiek w kremie Eye Polish.