Jak powinna wyglądać dieta osób chorujących na nadciśnienie tętnicze?

465

Zmiana nawyków żywieniowych to najczęściej wybierane rozwiązanie, gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i zadbać o swoją sylwetkę. Zastosowanie restrykcyjnego jadłospisu jest również konieczne dla osób borykających się z różnego rodzaju chorobami. Naukowcy potwierdzają, że dieta DASH pomaga uregulować ciśnienie tętnicze i tym samym wzmacnia układ krwionośny.

Nadciśnienie tętnicze to choroba układu krążenia, która charakteryzuje się stale podwyższonymi wartościami ciśnienia krwi. Taki stan prowadzi do uszkodzenia tętnic, a to w konsekwencji może spowodować zawał serca, udar mózgu, niewydolność nerek i układu krążenia. Leczenie nadciśnienia to przede wszystkim odpowiednio skomponowana dieta oraz indywidualnie dobrane przez lekarza leki.

DASH – idealna dieta dla osób chorujących na nadciśnienie tętnicze

DASH to skrót pochodzący z języka angielskiego. W pełnej formie brzmi Dietary Approaches to Stop Hypertension. Jest to podejście dietetyczne przeciwdziałające nadciśnieniu tętniczemu. Program stworzony przez naukowców z amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwionośnego pomaga obniżyć ciśnienie krwi dzięki spożywaniu produktów bogatych w składniki mineralne, takie jak magnez, potas i wapń, a także kładzie nacisk na używanie jak najmniejszej ilości soli. Dodatkowo, dieta poprawia ogólny stan zdrowia, wzmacnia układ krwionośny, pomaga zbić poziom złego cholesterolu oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, osteoporozę i cukrzycę. Dzięki tak szerokiemu i skutecznemu działaniu w latach 2017-2018 dieta DASH została uznana dietą roku według tygodnika U.S. News & World Report.  

Zasady i podstawowe składniki Diety DASH

Pierwszym krokiem do wprowadzenia w życie diety DASH jest wyeliminowanie z codziennego jadłospisu soli oraz produktów o jej wysokiej zawartości.

Podstawą tego programu dietetycznego są przede wszystkim warzywa i owoce o niskiej zawartości sodu, m. in.: bakłażan, cukinia, zielona i czerwona papryka, dynia, banan, morela, jabłko, truskawka oraz owoce cytrusowe. Stałym elementem jadłospisu powinny być także produkty pełnoziarniste: pieczywo, brązowy ryż, kasze, czy makaron razowy. Podczas stosowania tej diety wskazane jest również spożywanie nabiału o niskiej zawartości tłuszczu oraz chudych gatunków mięs. Zakazane produkty to przede wszystkim białe pieczywo, słodycze oraz alkohol.

Choć dieta DASH wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, wcale nie musi być nudna. Bardzo ważne jest, by posiłki były nie tylko bogate w niezbędne składniki mineralne, ale również smaczne i ciekawe. Istotny jest jednak wybór odpowiednich i pełnowartościowych składników do przygotowania potraw oraz sposób ich przyrządzenia. Osoby, które mają problemy z nadciśnieniem tętniczym mogą np. zjeść gotowanego indyka w sosie ziołowo-jogurtowym z brązowym ryżem i sałatką ze świeżych pomidorów, zupę-krem z papryki z dodatkiem pieczonego łososia, czy pełnoziarniste ciasto z morelami. – podpowiada Paulina  Barros – specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Pamiętajmy również, że ograniczenie spożycia soli nie dotyczy jedynie rezygnacji z dosalania potraw. Z menu powinniśmy wyeliminować warzywa konserwowe, oraz produkty wędzone i peklowane (np. wędliny). Unikajmy także żywności wysoko przetworzonej i produktów zawierających tzw. „ukrytą sól” jaka jest choćby w serach podpuszczkowych, niektórych rodzajach pieczywa, majonezie, ketchupie, a nawet płatkach śniadaniowych. Zamiast soli użyjmy ziół takich jak: natka pietruszki, koperek, oregano, bazylia, kminek, kolendra. Do potraw warto tez dodawać czosnek i sok z cytryny.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie i zewnętrzne skrypty, aby zwiększyć wygodę korzystania z niej. Kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Akceptuję Czytaj więcej